AD (728x60)

Tuesday, May 29, 2012

How to be happy?

Share & Comment

Assalammualaikum,

Bersedih itu adalah sesuatu perkara yang normal kan? Ada ke sesiapa manusia di dunia ini TAK PERNAH merasa sedih? Kalau ada, anda sangat dialu-alukan untuk tinggalkan jejak dan komen anda dekat post ini sebab Ana teringin sangat kenal dengan orang yang punya motivasi tinggi macam anda sampai tak pernah berasa sedih. Sangat kagum sekiranya insan seperti itu wujud.

Banyak sebenarnya cara yang boleh kita buat untuk menghilangkan kesedihan. Takkan kita nak layan perasaan sedih tuh sampai boleh memudaratkan diri kita sendiri kan? Tolong jangan buat benda yang diluar kawalan akal anda yang waras bila bersedih. Jangan buat sesuatu yang ‘kurang pandai’ hanya kerana anda bersedih hari ini dan akhirnya perkara itu boleh merosakkan kehidupan anda di masa akan datang. Sebagai contoh, kekasih A dan B baru clash, jadi sang kekasih A sangat frust dan akhirnya kelar tangannya tanda protes tak nak hidup lagi. Errr, please don’t be that stupid ok? Contoh yang kedua sama jugak, kekasih C dan D jugak baru putus cinta, tapi sang kekasih C yang frust itu cuba berfikiran positive dan menyerahkan takdir hidupnya pada Ilahi. Dia redha dan pasrah dan akhirnya hubungan dia terhadap Penciptanya semakin kukuh. So, mana satu pilihan anda? Fikirlah sendiri yer.


Hari ini bukan nak bercerita tentang kesedihan, tapi nak cerita bagaimana caranya untuk anda tidak lagi bersedih. Apa caranya untuk anda kembali happy, gembira dan tak bersedih lagi? Ana hanya bercakap melalui pengalaman dan pemerhatian Ana sahaja. Sekadar untuk berkongsi dengan anda yang sedang bersedih tu. Senyumlah yer ketika membaca. Itu pun salah satu tips untuk happy. Sentiasalah tersenyum sebab senyuman itu mampu membalut kesedihan tanpa kita sedari. (^^,)


  • Sebenarnya, untuk menceriakan hati disaat hati dipalu kelukaan yang mendalam, FIKIRAN YANG MATANG amat diperlukan. Untuk gembira, ia bergantung kepada apa yang anda fikir dan apa yang anda mahukan. Kalau fikiran yang sudah matang, saat air mata jatuh di pipi, dia akan segera seka air mata itu dan berkata;

    “Untuk apa aku bersedih? Apa yang aku dapat kalau aku terus bersedih? 
    Kesedihan ini patut dihentikan dengan segera.” 
    Anda takkan mampu untuk happykan diri anda selagi anda mengikat diri anda bersama-sama dengan kesedihan itu. Mind set is really important. Try it. Set in your mind that you really deserve to be happy.
  • Salah satu cara untuk menghilangkan kesedihan adalah dengan TIDAK BERGANTUNG KEPADA ORANG LAIN UNTUK MENGGEMBIRAKAN HATI KITA. Belajar untuk ubat kesedihan sendiri. Belajar untuk meng’happy’kan diri sendiri tanpa bantuan sesiapa pun. Kadang-kala apabila kita terlalu mengharapkan orang lain akan buat kita happy, itu akan lebih menyakitkan hati kita. Sebagai contoh, Miss X sedang mengalami konflik dalam keluarganya dan dia sangat bersedih. Jadi, dia mengadu pada BF/BFF dia supaya mereka dapat membuat dia happy balik. Sayang sekali apabila BF/BFF dia tidak ambil endah tentang kesedihannya dan lebih pentingkan kawan-kawan dia yang lain. Jadi Miss X bertambah sedih, pilu  dan kecewa. Dapat lihat kan kesan bergantung kepada orang lain untuk membuat kita happy?
  • Next, jangan layan perasaan sedih itu. Bawa diri anda keluar dari lingkungan kesedihan tuh. Kalau dah tau tengah sedih, kenapa nak layan lagu-lagu sedih? Kalau dah tahu nak lupakan memori yang menyakitkan, kenapa still nak tengok segala SMS yang lepas, segala gambar yang pernah ambil bersama? Come on la, do something to cheer up yourself. Busykan diri dengan something else yang buat korang tak teringat dengan kesedihan tuh. Memasak ke, berkebun ke, menjahit ke, panjat gunung ke, anything else yang memerlukan fikiran focus anda. Ini penting supaya anda takkan dapat berangan dan ingat kesedihan tuh balik. Kalau Ana, ini cara yang paling Ana suka. Busykan diri sampai tak perasan masa dah berlalu.

  • Spend your time with someone that you love. Love kat sini tak semestinya dikhususkan kepada KEKASIH sahaja yer. Keluar dengan kawan-kawan and do some activity. Tak payah buat activity yang rumit, cukup dengan keluar window shopping, duduk borak-borak dan gelak-gelak pun dah kira ok. Kalau Ana, Ana lebih suka spend my time with my family. Bila balik jumpa family, hati mesti lapang. Tak terasa pun tengah sedih ke atau apa-apa lah. Lagi-lagi bila tengok ragam anak buah, hilang semua beban yang dipikul. Terasa ringan dan terasa mudah untuk mengawal kesedihan tuh. Bila kita dekat dengan orang yang kita sayang, kita akan mudah untuk merasa gembira walaupun mereka tak buat apa-apa pun untuk menggembirakan hati kita. Perasaan sayang yang ikhlas itu dah cukup untuk gembirakan hati kita. Tapi ini lain dengan bergantung kepada orang lain untuk gembirakan hati kita tau. Yang tadi itu kita BERHARAP orang lain happykan diri kita. Dan selalunya, HARAPAN akan berikan kesedihan apabila apa yang diharap tak kesampaian. Yang ini, kita tak berharap mereka buat apa-apa pun untuk happykan kita sebab mereka pun tak tahu kita sedang bersedih. Faham kan?
  • Last point, cara yang paling mujarab untuk kita happykan diri kita adalah apabila kita menyerahkan segala-galanya pada Allah. Kita yakinkan diri kita bahawa segala ujian, dugaan itu datang dari-Nya untuk menguji tahap keimanan kita. Dan salah satu dugaannya adalah dengan berikan kita kesedihan dan kita tak merasa bahagia. Kita serahkan diri kita kembali pada Allah. Pohonlah dengan jiwa yang tulus dan ikhlas agar hati kita dikurniakan ketenangan yang berpanjangan dan dijauhkan dari perasaan sedih tak menentu. Kerana Allah yang mencipta kita dan pada-Nya jua lah harus kita meminta. Sebenarnya, apabila hati sering berasa sedih dan tak happy, recheck lah balik segala amalan dan perkara yang pernah kita lakukan didunia ini. Pohon keampunan dan bertaubat untuk sucikan kembali hati seandainya pernah melakukan sebarang kesalahan. Kerana, hati yang telah suci dari sebarang noda itu lebih mudah untuk merasa nikmat bahagia.

 Another 12 tips to be happy from all of this picture. Credit: Funmag.Org














Cukup untuk setakat ini, practice makes perfect. Practice lah segala tips ini yang dikongsikan ini. Mula-mula mesti terasa susah, tapi lama-kelamaan semua akan ok. Be happy. Whatever happen in your life, make sure to be happy. Put a smile on your face and everything gonna be all right. Believe that you deserve to be happy.

(p/s: Salah satu cara untuk kita merasa gembira adalah dengan buat orang lain gembira dengan seikhlas hati. Pengorbanan itu kadang kala lebih manis. Be happy for this moment because this moment is YOUR LIFE. )


Tags:

Written by

I was the founder hanaqueen station and also the author of this blog. We offering variety of delicious ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else

6 comments:

  1. salam kenal ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya!

    ReplyDelete
  2. salam kenal ...
    menghadiahkan Pujian kepada orang di sekitar adalah awal investasi Kebahagiaan Anda...
    di tunggu kunjungan balik.nya!

    ReplyDelete
  3. yes. tepat sekali. jangan layan kesedihan itu
    makin layan makin kita down
    jika dah berusaha untuk lupakan tapi makin teringat
    satu cara lagi, cuba 'berubah angin'
    tempat baru kehidupan pun baru
    dan kita akan menyibukkan diri dgn hidup baru =)

    ReplyDelete
  4. cuba berubah angin? good idea momoy..hijrah adalah salah satu usaha dan cara terbaik untuk buat perubahan dan mengubati kesedihan. ^^,

    ReplyDelete
  5. jgn msj, jgn call, jgn tgk wall dye, jgn tgk gmbr dye, jgn bace msj2 lame, then u will be ok.. :)

    ReplyDelete

 

My Instagram

Location

123movies
google maps for free

Popular Posts

Recent Posts

Why to Choose HanaQueen?

HHANAQUEEN STATION OFFER A VARIETY OF PACKAGES FOR THOSE WHO WANT TO START A BUSINESS. YOU JUST NEED TO FIND THE BEST LOCATION TO RUN YOUR BUSINESS AND WE WILL PROVIDE ALL EQUIPMENT TO START YOUR BUSINESS INCLUDING FREE TRAINING.

YOU CAN START YOUR BUSINESS UNDER OUR NAME OR BUILD UP YOUR OWN BRAND. OUR BUSINESS IS FRESH AND FOCUSED, CONSISTENTLY DELIVERING NEW IDEAS. THIS IS NOT AN 'ADD ON' BUSINESS - WE ONLY PROVIDE GREAT SERVICES TO OUR CLIENTS. IT’S WHAT WE DO AND WE LOVE IT..

Copyright © HANAQUEEN STATION | Designed by SirArtwork