AD (728x60)

Wednesday, February 6, 2013

Fisioterapi/Physiotherapy

Share & Comment



Somebody asked me: "You're a physio?
How much do you make?"
I replied: "HOW MUCH
DO I MAKE?"  
I can make holding your hand
seem like the most important thing in the world when you're scared.
I can make you walk when you can't.
I can help you to retain your strength after an accident.
I can relieve your pain when your pills can't.
I can give you hope when you have lost one.
I can make you get up from a wheel chair.
I can keep you fit, healthy & strong.
I work all day to make my patients live...
I will drop everything and run to make sure you never fall!!!
I make my family wait for dinner
until I know your family member is taken care of...
I make myself skip lunch so
that I can make sure that everything I did for
you today was correct...
I work weekends and holidays because
people don't just get sick Monday though
Saturday and during normal working hours.
Today, I might make your life complete.
How much do I make?
All I know is, I make a difference.

-Anonymous

Kata-kata ini, Ana dapat dari FB. Jadi, Ana nak kongsi dekat sini, buat mereka-mereka yang masih belum tahu apa itu Fisioterapi/Jurupulih perubatan anggota/pegawai pemulihan perubatan (anggota) atau dalam bahasa omputih nya Physiotherapy/Physical Therapy. Walaupun, di hospital ramai orang selalu memanggil physiotherapy sebagai doctor, tapi hakikatnya, physiotherapy bukanlah doctor. physiotherapy jauh berbeza dengan doctor walaupun kami sama-sama berada dalam bidang medical.

Teringat dialog bersama patient masa practical di hospital:

Patient: “Doctor, lepas ni kat mana kami nak ambil ubat yer?”
Saya: “Err, kami tak bagi ubat yer kak. Kami rawat secara manual jer.”
Patient: “Ehh, kenapa doctor yang ni tak bagi ubat? Macam mana nak sihat nanti?”
Saya: “Tak semua sakit mampu sihat dengan ubat kak, sebab tu saya ajar exercise tadi, kalau selalu buat, insya-Allah boleh cepat sihat.”

Ya, itu perbezaan paling ketara antara physiotherapy dengan doctor. Doctor merawat dengan memberi ubat kepada pesakitnya. Kami merawat menggunakan tangan kami dan segala tenaga yang ada dalam diri kami untuk pesakit-pesakit kami. Apa yang penting, doctor dan physiotherapy itu saling memerlukan untuk memastikan pesakit akan terus pulih dan sembuh sepenuhnya. Teamwork itu penting, saling berkerjasama dan saling membantu.



Sebab tu, bila Ana belajar sekarang, perkara yang paling ditekankan adalah manual technique. Buat mereka yang ingin menyambung dalam bidang ini, perkara yang anda kena tahu adalah, kalau setakat power teori, hafal semua buku yang ada sekali pun, tapi kalau secara practical dan manual technique nya fail, maka hancurr lah result study anda. Tapi kalau manual technique tiptop dah, teori pulak hancur, sendiri boleh fikir, berkesankah treatment yang akan diberi pada patient? Kerjaya physiotherapy memerlukan anda untuk power kedua-duanya. Teori dan practical kena mantopp. Stabilkan kedua-duanya, insya-Allah, boleh berjaya. Percayalah, bidang ini diwar-warkan sangat susah, tapi sebenarnya, bidang ini amat menarik untuk diteroka ilmunya. 

Physiotherapy bertanggungjawab untuk merawat sesiapa sahaja dari usianya seawal bayi yang baru lahir sehinggalah kepada mereka yang sudah tua yang ada masalah dengan fizikal mereka. Tugas physiotherapy adalah untuk memulihkan fizikal mereka sehingga dapat memastikan pesakit mampu untuk meningkatkan kualiti kehidupan mereka ke tahap tertinggi yang mereka mampu capai. . Atau dengan bahasa mudahnya, tanggungjawab physiotherapy adalah dalam bahagian pemulihan atau pencegahan terhadap kecederaan yang terjadi pada tubuh badan anda. Nama pun dah jurupulih kan, memang untuk memulihkan lah. Hehe. (Kalau tak paham apa itu fisioterapi, boleh comment, nanti explain lagi. *MalasNakTaip* Hee. )




Contohnya, orang yang patah kaki, kita akan ajar dan bagi senaman untuk kuatkan balik kaki yang patah tu, supaya mereka dapat  berjalan balik. Untuk mereka yang ada masalah pernafasan, kita akan ajar mereka supaya mereka boleh bernafas dengan tenang dan tak suah lagi dah. Untuk yang kena strok, kita akan train supaya bahagian yang lemah itu kuat dan berfungsi semula supaya mereka boleh menjalankan kehidupan seharian. Untuk mereka yang lumpuh, kita boleh rawat dan ajar mereka cara untuk mereka hidup berdikari tanpa bergantung kepada sesiapa lagi. Dan macam-macaam lagi lah sakit yang ada di bawah pengawasan physiotherapy. Tapi, bak kata senior Ana, “Kita ni hanya mampu usaha nak merawat dan membantu memulihkan pesakit tapi kita bukan Tuhan yang mampu untuk menyembuhkan.” Apa pun yang physiotherapy lakukan, segalanya tetap bergantung kepada usaha dan semangat pesakit itu sendiri untuk sembuh.

Walaupun kadang-kadang, Ana ada hilang focus dan minat sewaktu belajar, satu yang buat Ana terus kekal dalam bidang ni, bila Ana keluar clinical posting di hospital, Ana dapat lihat kerjaya physiotherapy ini adalah satu kerjaya yang mulia. Physiotherapy menghulurkan bantuan dengan mencuba untuk memulihkan mereka di waktu mereka hilang harapan dan semangat. Apa-apa kerja pun boleh jadi ibadah, bergantung kepada niat kita. Walaupun physiotherapy ini tak pernah ada dalam list cita-cita waktu zaman sekolah dulu, insya-Allah, Ana yakin takdir yang Allah tetapkan untuk Ana adalah yang terbaik untuk Ana.



(p/s: Proud to be a future physiotherapy.)


Tags:

Written by

I was the founder hanaqueen station and also the author of this blog. We offering variety of delicious ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else

2 comments:

  1. Hai. Course physio ni dia lebih kepada teori daripada banyak pengiraan spt addmath ke macam mana?

    ReplyDelete
  2. Hai. Nak tanya. Fisioterapi ni dia lebih kepada teori ke atau ada jugak masuk pengiraan spt addmath?

    ReplyDelete

 

My Instagram

Location

123movies
google maps for free

Popular Posts

Recent Posts

Why to Choose HanaQueen?

HHANAQUEEN STATION OFFER A VARIETY OF PACKAGES FOR THOSE WHO WANT TO START A BUSINESS. YOU JUST NEED TO FIND THE BEST LOCATION TO RUN YOUR BUSINESS AND WE WILL PROVIDE ALL EQUIPMENT TO START YOUR BUSINESS INCLUDING FREE TRAINING.

YOU CAN START YOUR BUSINESS UNDER OUR NAME OR BUILD UP YOUR OWN BRAND. OUR BUSINESS IS FRESH AND FOCUSED, CONSISTENTLY DELIVERING NEW IDEAS. THIS IS NOT AN 'ADD ON' BUSINESS - WE ONLY PROVIDE GREAT SERVICES TO OUR CLIENTS. IT’S WHAT WE DO AND WE LOVE IT..

Copyright © HANAQUEEN STATION | Designed by SirArtwork