AD (728x60)

Thursday, December 10, 2015

Sikap-Sikap yang Perlu Dikikis Orang Melayu

Share & Comment
Disini saya khaskan ruangan untuk berkongsi cerita dan pandangan dari semua pihak untuk kepentingan bangsa kita. Saya harap semua dapat berbincang dengan baik dan memberi idea serta pandangan dimana kita sama-sama mencari jalan untuk membantu golongan sendiri tanpa mengambil kesempatan ke atas bangsa kita sendiri. 

Saya tak tahu anda perasan atau tak kita semakin mengundur ke belakang, kaum lain sedang mengatasi kita dari politik atasan sehinggalah kekeluargaan kita sendiri. Tak takut kah jika bumi kita tergadai. Saya merayu kepada semua yang baca, lakukan lah sesuatu demi masa depan…jika anda rasa susah, sekurang-kurangnya buatlah sesuatu untuk zuriat anda. Anak kita tak perlu mewarisi kealpaan kita. 



1. MEMANDANG RENDAH DAN TAK YAKIN PADA BANGSA SENDIRI

Tanpa kita sedari kita sering kali memandang rendah akan keupayaan bangsa sendiri. Bilamana seorang melayu menjalankan perniagaan atau membuat sesuatu selalunya kita tak ambil pusing dan sering kali berkata, 'ALAH TAK KEMANA PUN TU '. 

Jika sikap inilah yang kita terus amalkan memang tak kemana pun kita. Sepatutnya lah kita membantu dan memberi sokongan kepada bangsa sendiri . Cuba kita bandingkan bangsa lain, cina umpamanya yang memang berjaya mendominsi ekonomi negara kita, pernah kita lihat orang cina memperlekehkan kaumnya? Adakah sering kita lihat perniagaan kaum cina gagal? Sudah tentu tidak! Kerana mereka bersikap membantu sesama mereka.

Lihat sajalah kaum cina dengan pendidikan rendah pun pun mereka boleh menjadi tauke. Kenapa tidak kita? Kekadang kita lihat kaum cina menjalankan perniagaan yang kita sendiri merasa pelik dan tak yakin akan berjaya tapi tengok akhirnya mereka berjaya. Sebagai contoh perniagaan pakaian anak patung dan perniagaan sewaan kostum kanak-kanak.

2. LEBIH PERCAYA PADA BANGSA LAIN

Orang melayu kebanyakan lebih suka berurusan dengan bangsa lain dari bangsa sendiri . Yang paling menyedihkan walau sebaik mana pun projek atau perniagaan yang orang melayu lakukan, memang sukar mendapat sambutan bangsa sendiri. Alasannya melayu ni memang susah nak berjaya. Kalau begini sikap kita terhadap bangsa sendiri sampai bila pun kita tak akan mampu menguasai ekonomi negara kita. Sekarang ini orang melayu hanya menjana kurang dari 15% dalam ekonomi negara.

Sedihkan? Memang menyedihkan. Tapi itulah satu hakikat pahit yang terpaksa kita akui. Yang peliknya orang melayu mudah mempercayai sesuatu perkara atau perniagaan dari bangsa lain tanpa menyelidiki dan mempersoalkan kesahihan serta keuntungan yang akan kita perolehi itu benar atau tidak, tetapi cubalah kalau produk atau perniagaan dari orang melayu, sehari semalam tak akan cukup diperlukan untuk orang melayu mempertikaikan dan memperlekehkan kaumnya itu sendiri.

Kadangkala idea yang diperkenalkan oleh bangsa asing itu sama dengan idea si polan berbangsa melayu ni tapi malangnya dia tak dapat sambutan bangsa sendiri.

3. SIKAP BERTANGGUH


Orang kita ni sejak berzaman memang suka bertangguh. Sikap 'takpelah' 'biarlah' 'pergi dulu lah' dan akhirnya bila keadaan dah betul-betul terdesak barulah tergesa-gesa nak bermula.

Contohnya perniagaan yang berasakan MLM. Kajian mendapati 20 tahun dari sekarang, 70 peratus perniagaan nanti akan berteraskan dan berdasarkan MLM. Ada beberapa syarikat MLM melayu ditubuhkan tapi akhirnya tersungkur kerana tiada sokongan dari bangsa sendiri.

Mereka lebih suka menyertai dan mengkayakan bangsa lain betapa kita telah dibutakan dengan kesenangan yang tak seberapa oleh bangsa asing, sedangkan mereka memperolehi keuntungan berlipat kali ganda. Sedih dan pilu apabila bangsa melayu membunuh ekonomi bangsa sendiri. 

4. DENGKI

Orang melayu sering tak lari dari sifat dengki dan irihati. Bila kawannya berniaga, dia berniaga. Kawan jual tom yam, dia jual tom yam. Akhirnya keduanya berkubur.

Kenapakah kita tak cuba mencari kelainan dalam bidang perniagaan? Lebih bersifat nak menjatuhkan kawan dari sama-sama berjaya. Saya merayu dan menyeru lenyapkanlah sifat-sifat ini demi kejayan bangsa kita orang melayu.

5. HANYA PANDAI MENGKRITIK TANPA MELAKUKAN SESUATU YANG MEMBANTU

Kalau bab mengkritik memanglah orang kita juara. Ada saja yang tak kena dimata nya. Contoh, kereta nasional. Masa menggunakan kereta proton tak pernah pun kutuk. Tapi bila dah kaya sikit pakai kereta import, berguni dia kutuk kereta sendiri. Beginikah bangsa melayu yang kononya patriotic dan cintakan nusa bangsa. Macam mana kereta nasional nak bertambah maju dari segi kualiti dan pembangunanya kalau tiada sokongan bangsa sendiri? Cuba kita tengok orang jepun dan korea ada mereka pernah mengkritik kereta, barangan buatan negara mereka.

Memanglah dari segi dasar kita masih muda banyak perlu di perbaiki. Begitu juga dalam segi ekonomi dan perniagaan. Asal perniagaan tu milik orang melayu pasti teruk dikritik. Tapi bila dah betul-betul berjaya dipuji pula. Pelik tapi benar tu lah bangsa kita. Kenapa tidak kita mengambil iktibar dari dasar pandang ketimur yang telah lama diamalkan? Contohi masyarakat jepun dan korea. Banggakan dan menyokong penuh perniagaan dan produk sendiri. 

6. TIADA SOKONGAN BANGSA SENDIRI.

Orang kita memang hebat. Tahukah kita kita mampu menaikkan dan menjatuhkan sesuatu perniagaan. Bila sebut sebab cintakan NUSA BANGSA, PATRIOTIK..waaaah dengan gahnya melayu berkata akulah penegak kedaulatan bangsa dan negara. Tapi cuba kita fikirkan balik untuk apa. Kita pertahankan negara demi kemakmuran bangsa lain, dari segi ekonomi..kenapa tidak jua kita bangkitkan kesedaran PATRIOTIK ekonomi sama sebagaimana kita perjuangkan kedaulatan tanah air. Jadi kenapa kita masih teragak-agak membantu anak bangsa sendiri dalam perniagaan atau apa jua bentuk program pembangunan yang mana akan sama kita kecapi kemakmurannya.

Dewasa ini kita banyak disogokkan dengan budaya barat yang memperjuangkan ekonomi kapatalis yang mementingkan keuntungan semata-mata. Kita layu di buai angan kekayaan yang bakal dikecapai dari kemenangan MAGNUM 3D dan 4D. Lottery skim cepat kaya. Cabutan bertuah, SMS peraduan dan sebagainya. Pelik tapi tulah hakikat orang kita masih lagi khayal, hanyut dalam angan dan buaian kesenangan yang belum pasti milik kita.

Tujuan saya menulis ni sekadar menggambarkan secara ringkas kelemahan kita sendiri dalam ekonomi di negara kita yang makmur. Saya merasa terpanggil untuk menerangkan hal ini memandangkan banyak orang kita membazirkan wang kepada benda-benda yang tak berfaedah dan belum tentu ada hasilnya. Kenapa tidak kita membantu saudara kita yang lain yang mungkin memerlukan sumber kewangan untuk menjalankan perniagaan dan sebagainya.

Cuba bayangkan berapa banyak yang kita bakar wang untuk rokok sebulan? Berapa banyak yang kita pertaruhkan untuk nombor ekor? Berapa banyak jumlah wang digunakan untuk SMS sebulan? Berapa harga minyak yang terpaksa anda keluarkan untuk mendapatkan semua tu? Semuanya perkara yang sia-sia.

Akhir kata, cuba renungkan dan fikir-fikirkan seketika dimana kita. Kawan ketawa ramai, kawan menangis memang susah nak cari. Bila susah sendiri tanggung. Bank tetap kejar penghutang. Kereta tak bayar tetap kena tarik. 

Negara kita kaya dan makmur. Kenapa kita biarkan hanya bangsa lain saja yang nikmatinya. MELAYU BOLEH! MALAYSIA BOLEH1 Kita ada semua kebolehan gunakan. Pelajar terbaik adalah melayu. Pencetus pengunaan teknologi Nano dalam perindustrian, pelajar melayu. Gabenor bank terbaik dunia, orang melayu. Tiada sebab orang melayu tak boleh maju. Kaji diri dan baiki kelemahan. Ambil segala peluang yang ada serta bersatu pasti kita MAJU. Pastikan orang melayu kembali menerajui negara dalam apa segi sekalipun ekonomi politik dan social.

TEPUK DADA TANYA IMAN.




Credit: 
https://www.facebook.com/notes/hairul-nizam-hashim/sikap-sikap-yang-perlu-dikikis-orang-melayu/10150698790784614?pnref=lhc

Tags: ,

Written by

I was the founder hanaqueen station and also the author of this blog. We offering variety of delicious ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else

2 comments:

  1. nice reminder :) kelemahan bangsa kita adalah disebabkan daripada diri kita sendiri. sikap tu yg patutnya kita buang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Peringatan untuk diri sendiri sebenarnya. :)

      Delete

 

Location

My Instagram

Popular Posts

Recent Posts

Follow by Email

Why to Choose HanaQueen?

HanaQueen Station are currently offering delicious of variety ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else.We also offer a variety of packages for starting a business.

We are constantly developing and improving our menu internally and externally. Our food and business is fresh and focused, consistently delivering new ideas. This is not an 'add on' business - we only provide great sevices to our clients. It’s what we do and we love it.

Copyright © HANAQUEEN STATION | Designed by SirArtwork