AD (728x60)

Friday, November 30, 2012

ALLAH Sayangkan Kita

Share & Comment

            

          Seringkali kita mengeluh apabila berdepan dengan pelbagai masalah dan dugaan hidup. Kita rasa kita dah tak kuat lagi nak teruskan kehidupan. Kita rasa kita dah tak mampu lagi nak tanggung semua bebanan dan dugaan yang menimpa.  'Semakin Allah menyayangi kita, semakin kuat dugaan yang Allah berikan pada kita.' Tak terasa tenang ke bila kita fikir macam tu? Semakin kuat dugaan yang Allah beri, semakin matang kita dapat jalani kehidupan dan semakin dekat diri kita dengan Allah. 

Tidakkah kita rasa, ujian yang Allah beri, adalah untuk menyedarkan kita? - Hilal Asyraf

                Jangan nak dipersoalkan kenapa kita diuji, sebaliknya ingatlah kenapa kita dilahirkan di dunia ini. 'Kita hamba, maka buatlah cara sebagai hamba.' Tanam dalam hati, tanam dalam minda, Allah takkan uji lebih dari kemampuan kita. Kenapa kita nak cakap kita tak mampu harungi dugaan dan ujian, sedangkan Allah yang mencipta kita, dan Allah lebih tahu kemampuan kita? Jangan mengalah sebelum berjuang. Lihatlah dari sudut yang positive, sehingga ke saat hari ini, adakah kita pernah mati apabila diduga dalam kehidupan? Tak kan? Kita masih hidup, kita masih bernafas. Lihat ke belakang, berapa banyak ujian dan dugaan kita mampu harungi? dan setiap ujian itu mengajar kita erti kehidupan dan erti kematangan. Ada hikmahnya dalam setiap ujian, maka yakinlah, untuk kesekian kalinya, ujian yang menimpa kita kali ini, mampu kita tempuhi.





Kadang-kadang, kita rasa kita lah insan yang paling sedih sedangkan insan yang lain di sekitar kita kelihatan gembira dengan life mereka. Itu apa yang kita rasa. Tapi apa yang kita rasa tak semestinya betul. Ya, terima hakikat bahawa kita tak selalunya betul. Mereka yang nampak happy, tak semestinya mereka benar-benar happy. Mereka yang selalu nasihatkan kita untuk jadi kuat, tak semestinya mereka juga kuat. Siapa tahu mereka sebenarnya lebih sedih dari kita? Siapa tahu dugaan yang mereka hadapi lebih teruk dari kita? Tiada siapa tahu. Macam mana orang lain tak tahu tentang kesedihan kita, dugaan yang kita tanggung, macam tu jugak kita tak tahu tentang mereka. Jadi, kenapa perlu bandingkan diri kita dan juga diri orang lain?


We spend so much time asking God to cure us of our hardships. But we never stop to consider that our hardships are curing us
      Yasmin Mogahed


Ana tak suka bandingkan diri Ana dengan orang lain. Bagi Ana, setiap individu itu ada keunikkan masing-masing. Dan setiap individu itu dilahirkan dengan ciri-ciri yang berbeza. Rambut sama hitam, tapi rambut kita tak sama panjang, tak sama lurus/kerinting. Kita dilahirkan punya 2 tangan, tapi tangan kita tak sama cerah kulitnya. Kita dilahirkan punya hidung, tapi hidung kita tak sama mancungnya. Jadi, untuk apa bezakan diri kita dengan orang lain? Belajarlah untuk bersyukur. Jangan persoalkan kenapa dia lagi cantik dia lagi kurus, dia lagi menawan, dia lagi pandai dan sebagainya. Mula lah hargai diri sendiri, mula lah bersyukur dengan apa yang kita ada. Disebabkan sikap kita yang suka membanding-bandingkan, sebab itulah kita selalu bersedih.

" Learn to accept who you are and treat yourself nice. "
Bersyukurlah, kerana sifat itu boleh membahagiakan kita.


Kalau terasa masalah yang kita hadapi itu besar sangat sampai nak putus asa dalam kehidupan, pandanglah saudara kita di GAZA sana. Mereka adalah contoh terbaik untuk kita tahu, bukan kita sahaja yang diduga di dunia ini. Kita patut berasa malu. Malu dengan mereka. Mereka tabah hadapi ujian, makin diuji, makin kukuh ikatan mereka dengan Allah. Sejak kebelakangan ni, Ana selalu rasa tersangat-sangat down dek kerana masalah duniawi, tapi bila kenang nasib saudara di GAZA, apalah sangat dugaan yang kita hadapi berbanding mereka. Sungguh, semangat juang saudara di Gaza, banyak memberi kesedaran kepada seluruh umat Islam di dunia. Ada Allah di setiap hati mereka. Itulah sumber kekuatan mereka. Jika Allah ada dalam hati kita, kita juga akan kuat hadapi ujian kehidupan.



(p/s: Post kali ini lebih untuk beri peringatan kepada diri sendiri. Semoga kita sama-sama kuat dalam mengahdapi kehidupan. Yakinlah, Allah sayangkan kita.)

Tags:

Written by

I was the founder hanaqueen station and also the author of this blog. We offering variety of delicious ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else

0 comments:

Post a Comment

 

My Instagram

Location

Recent Posts

Follow by Email

Why to Choose HanaQueen?

HanaQueen Station are currently offering delicious of variety ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else.We also offer a variety of packages for starting a business.

We are constantly developing and improving our menu internally and externally. Our food and business is fresh and focused, consistently delivering new ideas. This is not an 'add on' business - we only provide great sevices to our clients. It’s what we do and we love it.

Copyright © HANAQUEEN STATION | Designed by SirArtwork