AD (728x60)

Tuesday, December 1, 2015

Minda Business Vs Minda Makan Gaji

Share & Comment

Di Malaysia malah di seluruh didunia lebih 70% masyarakat yang memilih untuk makan gaji berbanding menjalankan business sendiri sedangkan majoriti mengetahui hal tentang hadis nabi 9/10 punca rezeki itu adalah daripada perniagaan.

Mengapa orang takut untuk buat BUSINESS?????

  • TAKUT TAK JADI???
  • SUSAH????
  • TIADA MODAL????
  • TIDAK TAHU BAGAIMANA NAK BERMULA????

Antara sebab-sebab diatas, ramai yang TAKUT XJADI adalah punca utama.

Wahai sahabat-sahabat, kenapa perlu takut untuk bermula dan ceburi untuk buat business? Kerana takut akan gagal???Kalau kita nak bermula dan ceburi untuk makan gaji, kenapa kita tak pernah takut untuk dipecat? Sedangkan majikan ada hak dan boleh saja untuk memecat kita pada bila-bila masa dan kita tak pernah terfikir dan terlintas dalam hati kita untuk takut dipecat sebelum kita nak pohon kerja.

"TAK NAK DAN TAKUT LAH AKU NAK KERJA, NANTI AKU DIPECAT"

Sebaliknya jika kita nak involve dalam business, secara pantas minda dan hati kita berkata "TAK NAK DAN TAKUT LAH AKU NAK BUAT BUSINESS , NANTI AKU GAGAL"

RENUNG RENUNGKAN.

Kenapa di MALAYSIA, ramai orang Cina, India dan bangsa lain yang buat perniagaan berbanding dengan orang Melayu? Kebanyakkannya, merekalah  yang lebih banyak memonopoli ekonomi negara kita.

Cuba kita lihat kembali ranking 10 orang yang terkaya di MALAYSIA. Majoriti adalah mereka yang berbangsa cina dan india dan hanya seorang sahaja MELAYU iaitu SYEIKH MOKHTAR ALBUKHARI. Alhamdulillah ada juga orang Melayu.

Kemudian, mari kita lihat kejayaan mereka, adakah kejayaan mereka disebabkan mereka makan gaji??? Sesekali TIDAK! Mereka semua terlibat dalam business dan mereka tak pernah kenal erti putus asa. Bagi mereka, business ialah satu peluang yang cerah dan luas untuk menjadi kaya.

Kenapa kita biarkan mereka yang memonopoli ekonomi negara Malaysia dan Islam? Adakah orang cina dan india yang bayar zakat? Kenapa orang Melayu sangat tawadu' dan zuhud membiarkan mereka memonopoli ekonomi MALAYSIA? Kenapa kita semua yang memonopoli ekonomi MALAYSIA? Bolehkah kita memonopoli dengan hanya bekerja makan gaji?

JADI,apa sebenarnya kelebihan buat perniagaan sebenarnya yang membolehkan semua orang yang kaya di seluruh dunia BERJAYA?



SESUNGGUHNYA MAKAN GAJI DAN BUSINESS SEMUANYA PEKERJAAN YANG BAIK DAN MULIA. Makan gaji ada peluang untuk ubah kehidupan, cuma peluang BUSINESS untuk ubah kehidupan lebih terbentang luas dan jihad kehidupan itu lebih bermakna. Wallahua'lam.

Credit to: Hairul Nizam Hashim, Pengarah Urusan QDF Paradigm, Pembekal Barangan Kedai RM2

Tags:

Written by

I was the founder hanaqueen station and also the author of this blog. We offering variety of delicious ready-to-foods and drinks such as Ice Blended, Waffle, Sweet Corn, Fries, Hot Dog Bun and many else

0 comments:

Post a Comment

 

My Instagram

Location

123movies
google maps for free

Popular Posts

Recent Posts

Why to Choose HanaQueen?

HHANAQUEEN STATION OFFER A VARIETY OF PACKAGES FOR THOSE WHO WANT TO START A BUSINESS. YOU JUST NEED TO FIND THE BEST LOCATION TO RUN YOUR BUSINESS AND WE WILL PROVIDE ALL EQUIPMENT TO START YOUR BUSINESS INCLUDING FREE TRAINING.

YOU CAN START YOUR BUSINESS UNDER OUR NAME OR BUILD UP YOUR OWN BRAND. OUR BUSINESS IS FRESH AND FOCUSED, CONSISTENTLY DELIVERING NEW IDEAS. THIS IS NOT AN 'ADD ON' BUSINESS - WE ONLY PROVIDE GREAT SERVICES TO OUR CLIENTS. IT’S WHAT WE DO AND WE LOVE IT..

Copyright © HANAQUEEN STATION | Designed by SirArtwork